ارتباط مولکولی چاقی وبیماری قلبی با فشار خون بالا

 چاقی، بیماری قلبی و فشار خون بالا یا هایپرتنشن با همدیگر مرتبط می باشند، اما تاکنون  مسیر مولکولی این ارتباط وتأثیرات علت و معلولی آن به علت پیچیدگی زیاد موضوع  ناشناخته مانده بود.

 دانشمندان دانشگاه Lowaپروتئینی در سلولهای خاصی از مغز را شناسایی کردند که به عنوان مرکز ارتباطی برای کنترل فشار خون محسوب می شود. دانشمندان  کشف کردند که فعالیت غیر طبیعی این پروتئین می تواند مکانیزم ارتباط بیماری قلبی عروقی با چاقی وافزایش فشار خون باشد.

به گفته ی پرفسور کمال رحمانی: بیماریهای قلبی علت اصلی  مرگ ومیر در سراسر دنیا است و فشار خون بالا یکی از فاکتورهای خطر بیماری قلبی محسوب می شود، نتایج تحقیق ما نشان می دهد که پروتئینی به نام mTORC1در هیپوتالاموس  نقش کلیدی درکنترل فشارخون دارد. با هدف قراردادن مسیر این پروتئین شاید بتوانیم استراتژی جدیدی برای کنترل فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی بیابیم.

هیپوتالاموس بخش کوچکی درمغز است که مسئول حفظ عملکرد طبیعی چندین  فرآیند دربدن از جمله فشار خون، دمای بدن ومیزان قندخون است. دانشمندان نشان دادند که پیام رسانی پروتئین mTORC1درهیپوتالاموس بروی میزان خوردن  غذا و وزن بدن تأثیر دارد.

درتحقیق جدید که نتایج آن در مجله ی Cell Metabolism(2، آوریل 2012) منتشر گردید، دانشمندان نشان دادند که پروتئینmTORC1بوسیله ی  مولکولهای  کوچک و هورمونهایی که با چاقی و بیماری قلبی عروقی مرتبط  می باشند، فعال می شود و این فعال سازی سبب افزایش فشار خون می گردد.

 لوسین اسیدآمینه ای که از غذا بدست می آید به عنوان یکی از فعال کننده های این پروتئین شناخته شده است. دانشمندان دانشگاه UTنشان دادند که فعال شدن پروتئین mTORC1درمغز موشهای صحرایی با لوسین سبب افزایش فعالیت اعصابی می شود که مغز را به کلیه ها مرتبط می کند. کلیه ارگان بسیار مهمی درکنترل فشارخون است. افزایش فعالیت این اعصاب با افزایش فشارخون همراه است وبه طور معکوس ممانعت از عملکرد mTORC1بطور چشمگیری سبب می شود از تأثیر لوسین بر افزایش فشار خون جلوگیری شود. این یافته ها ممکن است ارتباط مستقیم کلینیکی افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا در بیماران  مبتلا به بیماری قلبی عروقی با افزایش میزان لوسین خون در این  افراد را توضیح دهد.

دکتر رحمانی می گوید: نتایج بدست آمده از تحقیق اخیر نشان می دهد که مکانیزمی با وجود لوسین درجریان خون اتفاق می افتد که موجب افزایش فشارخون می شود.

 تحقیقات قبلی نشان داد که پروتئین mTORC1یک مرکز پیام رسانی برای  هورمون لپتین است که توسط سلولهای چربی تولید می شود و در افزایش فشارخون  مرتبط با چاقی دخیل می باشد.

پرفسور رحمانی و همکارانش نشان دادند که لپتین سبب فعال شدن mTORC1دربخش خاصی از هیپوتالاموس می شود که سبب افزایش فعالیت اعصابی می گردد که در افزایش فشار خون نقش دارند. این تأثیرات با استفاده از ممانعت پروتئین mTORC1ناپدید می شود.

 پرفسور رحمانی می گوید : تحقیقات ما نشان داد هنگامیکه این پروتئین  بروش بسیار اختصاصی فعال می شود یا ممانعت می گردد تغییرات فاحشی بر فشار خون می گذارد. این موضوع اهمیت این پروتئین را در کنترل فشارخون  نشان می دهد. فعالیت غیر طبیعی این پروتئین که در  شرایط خاص مانند چاقی و بیماری قلبی-عروقی  حادث می شود میتواند بر فشارخون تأثیر گذارد.

 پرفسور رحمانی و تیمش امیدوارند که بتوانند جزئیات این مسیر را که  به فعالیت پروتئین mTORC1 و فشار خون بالا مرتبط  است، کشف کنند و در آینده بتوانند درمان بهتری را برای کنترل فشارخون بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و چاقی بیابند.

منبع: now.uiowa.edu/2013/04/molecular-hub-links-obesity-heart-disease-high-blood-pressure